X

Géants des Ardennes20/08/2022

Foto's Fotoservice

Fotoservice

Sportograf.com is de officiële fotoservice van Géants des Ardennes! Door hun jarenlange ervaring als fotograaf, maar ook als sporter, zorgen zij steeds voor de perfecte actiefoto’s om jouw topprestatie in beeld te brengen.

Zoek je foto's op na de tocht

Parcours

Het parcours van de 161km leid je over maar liefst 13 hellingen waaronder de Côte de Chambralles en de Côte de Niaster, twee prachtige beklimmingen in het Ardense landschap. De beruchte Côte de Chambralles zit in de 3 afstanden en zal je klimmersbenen tot het uiterste testen. Deze klim is goed voor anderhalve kilometer aan gemiddeld 9,5% met enkele uitschieters tot wel 15%.

De Côte de Niaster zit in de lange en middellange afstand en is een prachtige klim van 2 kilometer aan gemiddeld 8%. Door zijn bochtig karakter varieert het stijgingspercentage voortdurend, wat voor veel fietsers een mooie uitdaging is!

In de afstand van 161 km zit ook de Côte de Xhierfomont. Deze helling heeft 4 haarspeldbochten kort achter elkaar waardoor je je even in de Alpen waant. Nieuw in het parcours van de langste afstand is de Mur de Durbuy. Deze klim was in juni nog het decor van de koninginnenrit in de Baloise Belgium Tour. Hij is 1,3 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,6%, maar het zwaartepunt ligt in de eerste 600m: gemiddeld 10% en met een uitschieter tot wel 17%. Volhouden tot het einde is de boodschap!

De middellange en korte afstand van respectievelijk 116km en 84km zijn ook niet te versmaden en bieden met de Côte de Dolembreux, Côte de Chaply en de Côte de Fays nog voldoende hoogtemeters om er een geslaagde dag op de fiets van te maken.

De lange afstand, de gulden middenweg of een korte maar krachtige tocht? Voor iedere wielerliefhebber bieden we een parcours op zijn of haar maat!

De GPX-files van het parcours zullen een week voor het event online staan.

Er is keuze uit drie afstanden:

Parcoursoverzicht

Parcours Chambralles

1. Côte de Chambralles

Deze klim zorgt voor een stevige start van de dag met een klimafstand van 1550 m aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9.5%. De klim start onmiddellijk vrij steil met een mooie bocht naar links. In de volgende haarspelbocht vlakt de klim een beetje af, maar het zwaartepunt ligt in de laatste kilometer: gemiddeld 10% en met pieken tot wel 15%!

(84km - 116km - 161km)

Meer info

Parcours Côte de Niaster

2. Côte de Niaster

Vlak na de prachtige beklimming van de Côte de Chambralles volgt de Côte de Niaster. Deze beklimming is iets makkelijker (1800 m / 5%) als de voorgaande beklimming maar zeker zo mooi. Keer op keer blijven wielerliefhebbers zich verbazen over de hoeveelheid bochten in deze klim. Het blijft maar doorgaan, wat ervoor zorgt dat er stevig moet worden geklommen tot boven!

(116km - 161km)

Meer info

Parcours Mur de Durbuy

3. Mur de Durbuy

Een leuk extraatje voor wie zich aan de langste afstand waagt van de Géants des Ardennes. Deze klim was in juni nog het decor van de koninginnenrit in de Baloise Belgium Tour. Hij is 1,3 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,6%, maar het zwaartepunt ligt in de eerste 600m waarbij geklommen wordt aan gemiddeld 10% en met een uitschieter tot 16%!

(161km)

Parcours Côte de Chevron

4. Côte de Chevron

Kort, maar zeer pittig. Na Côte de Xhierfomont schotelen we je nog deze gigantische kuitenbijter voor. 700 meter over gemiddeld 10,2% met uitschieters tot 15%.

(161km)

Parcours Ry D'Oneux

5. Ry D'Oneux

Een echte tempoklim. Ry d'Oneux is een beklimming in de regio Condroz - Famenne. Hij is 4 kilometer lang en overbrugt 171 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 4.4%. Een heerlijke beklimming om mee te beginnen na de laatste bevoorrading. Je rijdt beschut door de bossen van Esneux.

(84km - 116km - 161km)

Meer info

Gezondheid

De organisator raadt iedereen aan om geen zware inspanningen te leveren waarop men fysiek niet goed voorbereid is. Maak verstandige keuzes aangaande de afstand die je wil afleggen en/of het tempo dat je je lichaam wil opleggen. Wie prestatiegericht en aan hoge intensiteit wil sporten, laat zich best jaarlijks controleren door een (sport-)arts.

Het voorleggen van medische attesten is niet verplicht. Het is aan de sporter zelf om te beslissen hoe hij omgaat met de informatie die hij meekrijgt tijdens een medische controle. De organisator draagt dienaangaande geen verantwoordelijkheid.

Voor meer informatie klik .

Sporten is leuk, gezond en voor de meeste mensen zeer veilig. Sommige personen hebben echter een verhoogd risico op problemen tijdens de fysieke activiteit, waardoor extra medische opvolging mogelijks is aangewezen. Als je voldoet aan één of meerdere van onderstaande condities, dan is het raadzaam om contact op te nemen met je arts of een sportmedische keuring te ondergaan vooraleer je meer of intensiever gaat sporten:

  • Je neemt medicatie ter behandeling van hoge bloeddruk, hart- en vaatziekte, longziekte
  • Je hebt ooit last gehad van hoesten, kortademigheid of andere ademhalingsstoornissen tijdens of na inspanning of je lijdt aan asthma
  • Je hebt de afgelopen 5-10 jaar gerookt of je bent nog niet langer dan 6 maanden gestopt met roken na een periode van 5-10 jaar
  • Je hebt een hoge bloeddruk en/of een verhoogde cholesterolwaarde
  • Je bent flauwgevallen of duizelig geworden tijdens of na een inspanning
  • Je hebt ooit hartkloppingen, ritmestoornissen of pijn in de bortstreek gehad tijdens of na het sporten of men heeft je ooit verteld dat je een hartgeruis hebt
  • Een familielid, jonger dan 55 jaar is plots gestorven wegens gezondheidsproblemen (hart- en vaatziekte, wiegedood)
  • Je hebt problemen met de lever, nieren of schildklier, diabetes

Peloton Cycling Team

Word jij onze kopman of kopvrouw?

Het Peloton Cycling Team brengt gepassioneerde fietsers zoals jij samen en laat je genieten van wat jou het dierbaarst is: jouw koersfiets!

Niets leukers dan samen stoempen, klimmen, nieuwe wegen ontdekken, afzien en nagenieten. Tempo en snelheid is bijzaak. Fun is het doel.

Laat je meedrijven in het wiel, of zet je op kop, en maak deel uit van onze wielerclub!

Sluit je hier aan bij ons Peloton

Voorbereiding

Aptonia

Aptonia is het voedings- en triatlonmerk van Decathlon. Aptonia heeft naast materiaal en accessoires voor zowel de beginnende als gevorderde triatleet, ook een bijzonder ruime keuze aan voeding, hydratatie en recuperatie-artikelen in haar gamma. Dankzij een uitgebreid en doeltreffend gamma kan elke wielrenner, van toerist tot kampioen, de beste versie van zichzelf worden! Ontdek onze gels, bars en isotone dranken online en in de Decathlon-winkels!

Contact

Wij zijn als organisator uiteraard zeer geïnteresseerd in je ervaring van ons evenement. Wij horen graag je opmerkingen, reacties of ideeën. Vul het onderstaande formulier in. Wij kijken alvast uit naar je reactie.

Organisatie & pers

Peloton
Ottergemsesteenweg Zuid 808
9000 Gent
België
Peloton